14 november 2009

Hur blev jag fet?

Som liten var jag spinkig och väldigt lång så hur kunde jag helt plötsligt bli fet? Det finns en hel del orsaker bakom detta.

Orsak 1
Självförtroendet har inte alltid varit så bra och jag har tröstat mig med snask eller mat. Jag har helt enkelt tröstätit. Har jag varit ledsen har jag ätit. Har jag varit glad har jag ätit. Har jag varit bekymrad har jag ätit osv.

Lösning
Inte använda snask och mat som belöning eller tröst.

Orsak 2
Uppvuxen med "det man lägger på tallriken ska man äta upp". Alltså har jag fortsatt äta tills det varit slut på tallriken även om jag egentligen varit mätt.

Lösning
Sluta äta då jag är mätt. Jag behöver inte äta upp allt på tallriken.

Orsak 3
Jag har aldrig gillat att svettas och då dragit mig ifrån att motionera för att slippa känna mig äcklig. Dessutom är jag väldigt lat. Varför gå när man kan åka buss?

Lösning
Jag simmar så slipper jag "svettas". Dessutom ska jag inte se vardagsmotion som något jobbigt utan att det är något bra och positivt för mig.

1 kommentar: