16 mars 2010

Normalt/sjukligt

Minizillen önskade ett inlägg om hur jag "upptäckte" och blev "medveten" om att du hetsåt och att det var ett sjukligt beteende kring mat och inte bara "normalt" beteende. Så här kommer det.

Jag har nog aldrig tyckt att mitt ätbeteende varit normalt. Rådande till de normer om hur och vad man ska äta för att vara "normal" så har jag väl bara sett mig själv som en person med dålig karaktär, en som inte kan hålla sig ifrån snask, som småäter och som rör på sig alldeles för lite.

Det jag däremot kom underfund med tillslut var att jag behöver professionell hjälp att ta mig ur mitt hetsätande. Jag hade då inte svart på vitt att det var en ätstörning jag hade och jag kände också att folk runtomkring mig antagligen inte skulle se mig som "en fet och lat person" om jag fick en diagnos. Ju mer jag läste på om BED så ringde allt fler klockor i mitt huvud. Allt stämmer ju in på mig på pricken.

Jag minns också hur skönt det kändes när jag insåg att jag inte är den enda i världen som har BED. Att det finns fler än jag som varit så besatt av ätande att det styrt hela ens liv. Det var en stor lättnad.

I och med diagnosen och att jag får fortsätta behandling för min ätstörning så har jag blivit så otroligt peppad. Visst var jag peppad innan med. Jag hade ju trots allt gått ner ca 25 kilo under ett år på egen hand. Men jag var även medveten om att om jag inte får hjälp med att förändra mitt ätbeteende så kommer jag åter falla tillbaka till gamla mönster. Det är helt klart en livsstilsändring.

Idag taggar jag mig själv att gå längre. Jag har börjat simma igen och ska försöka simma minst tre pass i veckan. Jag orkar mer både vad gäller kondition men även med skolan och allt plugg. Jag är gladare, jag känner mig vackrare. Dessutom fick jag höra av en klasskompis idag att jag för henne är en stor inspirationskälla. Det var jag (fetknoppen!) som genom min viktnedgång och träning fick henne att börja motionera och nu har hon tränat i snart tre månader. Vilken känsla det ger!

3 kommentarer:

  1. Vi började väl blogga nästan samtidigt, vad jag minns i alla fall. Och för mig är du en inspirationskälla också! Sedan tycker jag om att (misstolka inte detta) det finns fler än jag som lider av hetsätning. Även om jag aldrig varit så modig som du å sökt professionell hjälp. Även om det säkerligen skulle hjälpa mig en hel del. Har du "kommit ut" med din ätstörning? Är du öppen mot dina nära och kära?

    SvaraRadera
  2. Minizillen: Jag är öppen med dem så pass mycket att jag säger att jag hetsäter. Men jag tror inte de förstår vad hetsätning innebär dessvärre och jag orkar inte förklara mer ingående för dem. Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt att höra att man är en inspiration! Det gör också att man blir mer motiverad! :)

    SvaraRadera