20 januari 2010

Pulverdiet

Jag har kommit på mig själv så många gånger att det är först då jag stoppat in mat i munnen och börjat tugga som jag stannar upp och tänker "shit, vad håller jag på med?". Ofta går det liksom bara på ren rutin.

Iom det nya året vill man börja om från början, en ny fräsch start. Det har jag gjort och det har verkligen blivit mer nyttig mat och regelbundna tider. Jag har haft ett fall av hetsätning då jag tryckte i mig ostbågar. Dock inte en hel påse utan kanske en halv. Stannade upp mitt i frossandet och frågade mig själv vad fan jag håller på med och om det var värt några minuters lycka och tillfredsställelse när jag vet att jag efteråt har timmar/dagar med ångest och nedstämdhet. 

Nej, det är självklart inte värt det. Jag känner att jag har så mycket mer energi att fokusera på min ätstörning. Jag är mer bestämd och jag vet vad jag vill, jag vill må bra. Nu har det gått två månader sedan jag sökte hjälp för min sjukdom och jag har fortfarande inte hört ett knyst. Börjar känna att just nu är jag inte i behov av deras hjälp om det ska ta så här lång tid.

För ett år sedan blandade jag nutriletts pulverdiet med vanliga måltider. Jag åt en till två påsar per dag och uteslöt frukost och middag oftast. Det i kombination med träning gjorde att jag fick en bra rivstart. Har tänkt köra en pulverdiet igen och denna gång nutriletts varma soppor eftersom det känns mera matigt. 

Till er som anser att pulverdieter är skit så är väl jag ett levande exempel på att det fungerar eftersom jag gått ner snart 25 kg och inte gått upp något. Visst att det bara har gått ett år men för mig fungerar det och vi är alla olika.

4 kommentarer:

  1. sv: mina träningskläder är inte att hurra för, vill själv köpa nytt :P använder svarta långa leggings och ett svart långt linne, och till och från gymmet har jag den där rosa tröjan bara. och sen svarta träningsskor, that's it :P en rosa sport-bh också. inget mer avancerat än så =)

    SvaraRadera
  2. Fasen, va duktig du är!!!! HEJJA DIG! Det är ett så stort steg du tagit! Nu när du faktiskt kunde avbryta dig själv och du såg vad du gjorde!! Fan, va bra! HEJJA HEJJA!!! BRAAAA!!!! Just det...ett tips som jag använde mig av i början när jag just bestämt mig för att ta tag i hetsätningen..KETCHUP (eller ngt annat som FÖRSTÖR maten/godiset/snacksen)..kanske soja..i alla fall jag hällde massvis av ketchup på godis och kakor när jag var mitt i en hetsätning bara för att markera för mig själv att det inte går att "spara till sen" (med godiset till exempel)..ketchup på å sedan kastade jag det..kanske låter löjligt..men det hjälpte mig då och nu med! Fungerar jättebra å hälla på bakelser och annat skit som vi har hemma som jag inte äter om det inte är en hetsätning.. ;) Hejja dig, bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Josefin: tyckte dom såg fina ut iaf!

    Minizillen: ska ta till ketchupen om det kommer nå mer hetsätningsanfall!

    SvaraRadera
  4. wow 25 kg! *impad* Vad duktig du är! Jag har själv gått på Allevos pulverdiet innan. Jag klarade 2 veckor sen fick jag nog. Det jag gick ner gick jag såklart upp igen. Hade ingen som helst karaktär då.

    Jag är verkligen impad att du klarar av dessa pulverdieter. Jag tyckte det vad sjukt jobbigt. Nä, nu är riktigt grym må jag säga. Fortsätt så!

    *peppkram*

    SvaraRadera